Luka BaškaUz otočnoj javnosti već vidljive projekte koje Županijska lučka uprava (ŽLU) Krk danas izvodi u lukama otoka Krka, u spomenutoj se ustanovi vrlo intenzivno radi i na nekim velikim zahvatima koji bi sliku mnogih značajnijih bodulskih luka trebali dodatno popraviti, funkcionalno unaprijediti i prilagoditi današnjim potrebama otoka Krka, njegovih stanovnika i sve brojnijih posjetitelja. S ravnateljem ŽLU-a Krk Anđelkom Petrinićem stoga smo pretresli neke od najvažnijih i široj javnosti vjerujemo zanimljivijih projekata, planiranih ulaganja kojima bi se u skorijoj budućnosti trebala promijeniti slika priobalnih poteza čak četriju krčkih »lučkih centara«. Nakon što su proteklih godina izvedeni radovi na sanaciji nekih zubom vremena nagriženih lučkih objekata kao i jačanju ukrcajno-iskrcajnih kapaciteta trajektne luke Valbiska, ŽLU Krk već neko vrijeme vrlo predano radi i na pripremi dokumentacije i ishođenju dozvola potrebnih za zahvate izgradnje, rekonstrukcije ali i povećanja receptivnih kapaciteta luka Krk, Baška, Njivice i Punat, objasnio nam je Petrinić razmjere čijih nakana najbolje potvrđuju vjerne računalne simulacije budućeg izgleda spomenutih otočnih luka ali i podatak da bi u te otočne luke planiranim zahvatima trebalo biti investirano više od 200 milijuna kuna!

Prostorni plan

– Uz zahvate na dovršetku ulaganja u bašćansku Malu rivu koji podrazumijevaju njeno popločenje, ŽLU Krk si je za ovu godinu zacrtao i nastavak ulaganja u luku Njivice. Ti zahvati podrazumijevaju njenu dogradnju a projekt je trenutno u fazi ishođenja lokacijske dozvole, odnosno čeka usvajanje Ciljanih izmjena Prostornog plana Općine Omišalj. Po usvajanju tog Plana i njime predviđenog širenja lučkog područja njivičke luke steći će se uvjeti ishođenja spomenutog dokumenta, naglašava Petrinić ističući kako je realno očekivati da bi zahvati u toj luci mogli krenuti potkraj ove godine, nakon što po lokacijskoj bude dobivena i građevinska dozvola. Ulaganja u luku Njivice podrazumijevaju izgradnju sekundarnog lukobrana i proširenje obalnog dijela luke – šetnice čime će Njivice kao važan turistički centar otoka Krka dobiti novu kvalitetu i dopadljiv sadržaj, nastavlja naš sugovornik od kojeg doznajemo kako taj višeetapni projekt, sukladno projektantskim troškovnicima, »teži« 20-ak milijuna kuna. U prvoj bi se fazi odradili radovi vrijedni 10 milijuna kuna i realno je očekivati da će oni biti izvedeni tijekom 2015. i 2016. godine, zaključuje ravnatelj ŽLU-a Krk.
Druga važna investicija tiče se nastavka ulaganja u luku Baška. I kod tog je plana u tijeku ishođenje lokacijske dozvole, do kraja godine očekujemo i građevinsku dozvolu koja će, uz sve ostalo, podrazumijevati produžetak Male rive za stotinu metara kao i produžetak postojećeg lukobrana, za 50 metara. Time bi se napokon »zatvorio« akvatorij bašćanske luke i stekli maritimni uvjeti njenog sigurnijeg korištenja, nastavlja Petrinić ističući kako bi ti zahvati naposljetku omogućili postavu četiriju do pet plutajućih, pontonskih gatova koji bi u prvom redu služili zadovljenju potreba nautičara. Realizacija tog projekta ponajprije će ovisiti o mogućnostima bašćanske lokalne uprave koja je, kako znamo, ovih dana ušla u zahtjevan projekt financiranja izgradnje nove škole i dvorane. Budući financijski potencijal Općine tako diktirati dinamiku realizacije zahvata čiji ukupnu vrijednost procjenjujemo na oko 30, do 35 milijuna kuna.

Kreditno zaduženje

Treći važan otočni projekt tiče se dogradnje luke Krk – zahvata koji je također u postupku dobivanja lokacijske dozvole. Uskoro bi, doznajemo od Petrinića, trebala krenuti izrada glavnog projekta produžetka lukobrana krčke luke – prve i najvažnije faze kapacitativnog povećanja krčkog lučkog područja koje bi, bude li sve teklo prema planu, dijelom moglo biti financirano i iz EU fondova. Taj smo projekt kandidirali prema europskim izvorima iz kojih se financiraju zahvati u izgradju i uređenje ribarskih luka (što bi krčka luka naposljetku ostala op.a.). Ako dobijemo novac, a nadamo se da hoćemo, ŽLU Krk bi se potom kreditno zadužila i time zaokružila za realizaciju projekta potreban iznos od oko 50 milijuna kuna. Polovica tog iznosa tiče se produljenja samog lukobrana dok bi se ostatkom pokrili troškovi ulaganja u izgradnju drugog, manjeg lukobrana na Portapisani, produžetak Vele rive i Ribarskog mula kao i rekonstrukcija i uređenje obale između spomenutih dviju riva. Izgradnjom novog, većeg i dužeg lukobrana stekli bi se uvjeti izmještanja ribarskih sadržaja na sam lukobran gdje bi se tada vršio i iskrcaj ribe. Time bi se oslobodio potez današnje operativne obale u zoni Šetališta sv. Bernardina koji bi se potom namijenio nautičarima. Četvrti, najzahtjevniji projekt tiče se pak luke Punat, točke koja je već desetljećima poznata i prepoznata na svjetskoj nautičkoj karti. Korijeni prepoznatljivosti te luke potiču još s početka prošlog stoljeća kad je, po završetku Prvog svjetskog rata, ondje nastupio nagli razvoj pomorskog prometa. S lukom i lučkim područjem logično povezana Marina Punat kao i potrebe koje danas ondje neupitno imaju lokalni brodari, ribari i barkarioli jednako kao i svi ostali stalni i povremeni stanovnici Punta luku Punat danas čini najdeficitarnijom otočnom lukom, naglašava Petrinić dodajući kako tisuće brodova, koji u Puntarskoj dragi borave cjelogodišnje ili povremeno, nedvojbeno zaslužuju siguran vez. Zbog svih tih razloga u skorijoj ćemo budućnosti pokrenuti najveći lučki projekt na otoku Krku, zahvate koji će definitivno promjeniti izgled Punta i donjeti mu novu vizualnu, odnosno funkcionalnu vrijednost. Glavni cilj Projekta rekonstrukcije i dogradnje Luke Punat je da, uz kapacitete i sadržaje koje nudi Marina Punat, i naselje oživi i »prodiše« kao pravi, punokrvni nautički centar Kvarnera. Projekt u potpunosti riješava problem nedostatka kapaciteta na operativnoj obali nužan prijevozu izletnika kao i za prihvat manjih brodova na kružnim putovanjima koji redovito pristaju i noće na rivi.

Vizualna atraktivnost

Također, ondje planirana izgradnja otklanja problem izloženosti operativne obale udarima tramontane koji svako malo ondje nanesu štetu ondje privezanim plovilima. Osim funkcionalnosti, ulaganjima u rekonstrukciju i dogradnju luke Punat inzistiramo i na vizualnoj atraktivnosti te izgradnji na najvišim standardima. Izgradnjom luke riješit će se i problematika glavnog mjesnog trga koji će uz nove mulove postati glavnim odredištem tisuća posjetitelja koji s puntarske rive svakodnevno kreću na izlete put Košljuna. Izradu arhitektonskog projekta vodi i financira Županijska lučka uprava Krk, u suradnji s Općinom Punat. Projekt je odobren od strane Općinskog vijeća, a nakon izrade idejnog projekta očekuje nas i javno izlaganje u kojem će sudjelovati mještani. Nakon usklađenja projekta s prostornoplanskom dokumentacijom, idejni je projekt dobio »zeleno svjetlo« Ministarstva zaštite okoliša tako da se, polako ali sigurno, ovih dana kreće u izradu projektne dokumentacije koja bi tijekom 2015. godine trebala biti zgotovljena i spremna za ponudu potencijalnim investitorima koje se nadamo uključiti u taj, čak 80-tak milijuna kuna vrijedan projekt. Uključenje »vanjskih izvora financiranja« biti će ključno za oćživotvorenje tog projekta a moglo bi se pretočiti u kakav koncesijski ili pak model javno-privatnog partnerstva, zaključuje naš sugovornik. Izgradnja, obzirom na veličimu i cijenu planiranih ulaganja, sasvim će sigurno teći u fazama, a radovi bi se osim iz spomenutih, »vanjskih« – za komercijalnu komponentu priče zainteresiranih izvora sufinancirali i iz proračuna Općine Punat, Županije, državnim novcema a dijelom i sufinanciranjem iz EU fondova. Petrinić zaključuje kako bi radovi na širenju i obogaćenju luke Punat, bude li sve teklo kako se u ŽLU-u Krk nadaju da hoće, mogli započeti već najesen 2016. godine. Ove bi godine oživotvorenju tog ambicioznog projekta trebala pridonijeti izrada idejnog projekta. Glavni projekt trebao bi biti zgotovljen iduće godine pa bi potom u »oprecionalizaciju« mogla krenuti 20-ak milijuna kuna vrijedna prva (od planiranih triju) faza – ona vezana uz izgradnju puntarske operativne obale. Druga faza podrazumijeva izgradnju nautičkog dijela luke dok se treća, i posljednja, tiče izgradnje, uređenja i opremanja komunalnog dijela buduće velebne luke Punat.

Tekst: Mladen Trinajstić / Foto: Mladen Trinajstić